Питання – відповіді щодо внутрішньо переміщених осіб (ВПО)

З початку війни багато людей вимушені були покинути свої домівки, міста та перемістилися в інші регіони України в пошуках безпеки. Ці громадяни мають статус «внутрішньо переміщені особи». Часто до нас надходять запитання щодо отримання відповідного статусу, соціального забезпечення цієї категорії осіб.

Пропонуємо вашій увазі відповіді на найпопулярніші питання про ВПО, які підготувала Ініціатива «Право в умовах війни» спільно з Проектом PROSTО Підтримка доступності послуг в Україні:

  • хто має право на статус ВПО
  • як отримати статус ВПО / куди звертатися
  • які документи потрібно надати для взяття на облік ВПО
  • процедура взяття на облік та отримання довідки ВПО
  • отримання довідки про ВПО через «Дію»
  • загальні права ВПО та послуги, які можуть отримувати ВПО
  • спеціальні права ВПО / «нові виплати»

1. Хто має право на статус ВПО

Люди, які змушені покинути своє постійне місце проживання у зв’язку з воєнними діями, є внутрішньо переміщеними особами (ВПО). Зокрема, це стосується осіб, які перемістились з регіонів, де ведуться активні бойові дії, і перелік цих регіонів визначений Урядом (розпорядження КМУ від 06.03.2022 №204 – для єПідтримки: Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Запорізька, Київська області, м. Київ, Луганська, Миколаївська, Одеська, Сумська, Харківська, Херсонська, Чернігівська області).

Для отримання статусу ВПО потрібно стати на відповідний облік та отримати довідку ВПО.

На практиці статус ВПО також надають особам, які переміщаються в межах «небезпечних» областей з розпорядження КМУ №204. Вважаємо це правильним підходом, адже вимушене переміщення особи з постійного місця проживання в іншу територіальну громаду, дійсно має надавати право на всебічну підтримку держави.

2. Як отримати статус ВПО / куди звертатися

З березня 2022 року Урядом визначено три «точки» для звернення за довідкою про взяття на облік ВПО та отримання відповідної довідки. Крім органів соціального захисту населення райдержадміністрацій та місцевих рад колишніх міст обласного значення (тобто крім УСЗН) передбачено, що після доопрацювання на центральному рівні програмного комплексу «Соціальна громада», людина за довідкою може також звернутись і до уповноваженої особи громади (анонсовано, що це запрацює з 28.03.2022) (тобто особи, визначеної органом місцевого самоврядування, наприклад, старости тощо) або до ЦНАП (центру надання адміністративних послуг). При цьому і ЦНАП, і уповноважені особи громади визначені не просто фронт-офісами для прийняття заяви, а наділені повноваженнями «приймати рішення», тобто видавати довідку про взяття на облік особи, яка звернулася, та надати статус ВПО.

Також незабаром має з’явитися можливість подати заяву і через Портал Дія.

Зауважуємо, що наразі на практиці не всі ЦНАП працюють з даною послугою (взяття на облік ВПО). Це залежить від спроможностей конкретного ЦНАП / ОМС та інших факторів.

Також Міноборони нагадує, що військовозобов’язані ВПО, які підлягають мобілізації, повинні стати на облік у військовому комісаріаті (теперішня назва – територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

3. Які документи потрібно надати для взяття на облік ВПО

За загальним правилом, особа має подати паспорт (тобто це документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, а для інших осіб інший документ, що підтверджує спеціальний статус особи) або свідоцтво про народження дитини (та відповідно документи, що підтверджують родинні стосунки з малолітньою особою).

У разі відсутності відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, заявник надає докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення (військовий квиток з відомостями щодо проходження військової служби; трудова книжка із записами про трудову діяльність; документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно; <…> тощо). Детальніше визначено в Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік ВПО, затвердженому Постановою КМУ від 01.10.2014 №509.

Також треба взяти до уваги нове регулювання – зміни за Постановою КМУ від 20.03.2022 №332, що крім зареєстрованого/задекларованого місця проживання використовуються як критерій (доказ) – місце сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

На практиці серед документів від особи вимагається довідка про індивідуальний податковий номер (РНОКПП).

Також в окремих громадах вимагається довідка про взяття на військовий облік за фактичним місцем проживання / перебування.

4. Процедура взяття на облік та отримання довідки ВПО

За Постановою КМУ від 13.03.2022 №269 уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг приймає рішення та видає довідку внутрішньо переміщеній особі і реєструє заяву з формуванням електронної справи з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики для включення інформації про внутрішньо переміщену особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Тобто за загальним правилом, особа має отримувати довідку про ВПО невідкладно. Також, очевидно, що невідкладність вже має застосовуватися в ситуації, коли особа звернулася в УСЗН, що і раніше приймав такі рішення та має необхідні технічні умови (доступ до інформаційних систем Мінсоцполітики), щоб рішення приймалося і фіксувалося невідкладно.

Щодо додаткових суб’єктів, які не працювали з ВПО до березня 2022 року, то тут очевидно повинна бути технічна спроможність працювати з інформаційною системою Мінсоцполітики. Тобто йдеться про потребу підключення до відповідного реєстру чи іншого формату е-взаємодії.

5. Отримання довідки про ВПО через «Дію»

Постанова КМУ від 13.03.2022 №269 передбачає можливість отримання статусу ВПО і через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (Портал Дія).

6. Загальні права ВПО та послуги, які можуть отримувати ВПО

ВПО користуються загальними правами, як і всі інші громадяни. Довідка про взяття на облік ВПО і підтверджене у ній фактичне місце проживання особи дає право на отримання адміністративних та інших публічних послуг, які «прив’язані» до зареєстрованого місця проживання чи мають суттєвіший вплив на їх реалізацію, принаймні у великих містах (як-от, влаштування дитини в ДНЗ/ЗОШ тощо).

Наразі абсолютна більшість адміністративних послуг мають екстериторіальний характер: реєстрація актів цивільного стану, паспортні послуги (раніше – крім першого «внутрішнього паспорта», вклейки фото до паспорта у формі книжечки), державна реєстрація бізнесу, громадських об’єднань та речових прав на нерухоме майно, увесь спектр адміністративних послуг соціального характеру, реєстрація транспортних засобів, видача/обмін посвідчення водія.

Щодо таких публічних послуг як медичне обслуговування, то будь-яка особа може вільно обирати сімейного лікаря шляхом укладання відповідної декларації.

Статус ВПО дає додаткові права соціального характеру, про які буде зазначено нижче.

7. Спеціальні права ВПО / «нові виплати»

На період воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування ВПО, можуть отримувати щомісячну допомогу на проживання від держави (постанова КМУ від 20.03.2022 №332) у розмірі:

- 3000 грн. на кожну дитину або людину з інвалідністю,

- 2000 грн. на кожну іншу особу.

Для отримання цих виплат потрібно окремо звернутися з заявою через ті ж самі точки обслуговування: Портал Дія / або УСЗН / або ЦНАП / або уповноважені особи громади. Тобто наявність довідки про ВПО не передбачає автоматичного призначення цієї допомоги.

Допомога на проживання призначається автоматично у нових розмірах без подання додаткових звернень тільки для ВПО, які станом на 01.03.2022 отримували щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, відповідно до Постанови КМУ від 01.10.2014 №505.

КОРИСНО врахувати, що власники житла, які безкоштовно розміщують ВПО, можуть отримати компенсацію витрат від держави у розмірі 14,77 грн. за одну людину на добу (Постанова КМУ від 19.03.2022 №333).

Для отримання компенсації необхідно:

а) внести інформацію про наявне житло, доступне для розміщення ВПО до веб-ресурсу «Прихисток» https://prykhystok.gov.ua/ або надати таку інформацію до виконавчого комітету місцевої ради;

б) не пізніше наступного дня після розміщення в своєму житлі ВПО подати заяву до виконавчого комітету, де зазначити дату поселення та дані людей, які розміщені. У разі зміни кількості осіб, які отримують розміщення подати інформацію про такі зміни;

в) щомісячно до 5 числа подавати заяву до виконавчого комітету щодо кількості днів та кількості людей, які проживають за програмою.

Поділитися:

У Промені відбулися змагання зі спортивного орієнтування серед учнів ліцеїв та гімназій Боратинської громади
28.11.2024 12:23
На околицях села Промінь відбулися змагання зі спортивного орієнтування «Пліч-о-пліч» Всеукраїнські шкільні ліги серед юнаків і дівчат 5–9 класів ліцеїв та гімназій Боратинської громади. У…
Як забезпечити стійкий зв’язок під час відключень електроенергії до 72 годин
28.11.2024 11:33
В умовах надзвичайних ситуацій та можливих перебоїв в енергопостачанні особливо важливо залишатись на зв’язку з рідними, близькими, а також забезпечити безперервний робочий, навчальний процес кожного…
Знижки чи пастка? Як уникнути шахраїв під час Чорної пʼятниці
27.11.2024 15:03
Чорна п’ятниця — час не тільки великих розпродажів, але й високої активності шахраїв. Вони користуються попитом на вигідні пропозиції, розраховуючи на те, що люди можуть не перевіряти надійність…