Україна стала першою країною у світі, в якій електронні паспорти мають таку саму юридичну силу, як і фізичні аналоги.
30 березня, Верховна Рада України схвалила у другому читанні та в цілому проект Закону № 4335 «Про внесення змін до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус». За відповідне рішення проголосували 302 народних депутати.
Наразі цифрові образи ID-картки та закордонного біометричного паспорту (е-паспорти) офіційно є аналогами пластикових та паперових документів, та мають однакову з ними юридичну силу. Таку можливість забезпечено в межах реалізації експериментального проекту, передбаченого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2020 року № 278 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо застосування паспорта громадянина України у формі картки в електронному вигляді та паспорта громадянина України для виїзду за кордон в електронному вигляді».
Прийнятим сьогодні законопроектом передбачено закріпити на рівні Закону України визначення таких понять як «е-паспорт» та «е-паспорт для виїзду за кордон», а також можливість їх використання громадянами України після 2021 року – шляхом внесення відповідних змін до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус». Передбачається, що Закон набуде чинності з 23 серпня 2021 року.
Нагадаємо, що цифрові паспорти доступні лише тим українцям, які мають ID-картку або біометричний закордонний паспорт. Їх основні переваги – захищеність від підробок, простота отримання та зручність використання.
За даними Міністерства цифрової трансформації України, е-паспортами через мобільний додаток Порталу Дія користуються близько 5 млн. громадян України. Зокрема, для посвідчення своєї особи цифрові ID-картку та закордонний паспорт можна використовувати:
- під час подорожей залізничним або повітряним транспортом у межах країни;
- під час медичного обслуговування, банківських операцій;
- під час отримання адміністративних, готельних, телекомунікаційних, бібліотечних послуг, а також на пошті;
- для підтвердження особи на запит поліції та правоохоронних органів;
- під час придбання товарів у магазині;
- при вході до адміністративних будівель.
Цифрові паспорти формуються за згодою користувача додатку Дія автоматично, за наявності в ЄДДР усіх обов’язкових паспортних даних громадянина: прізвище, ім’я, по батькові, стать, дата та місце народження, відцифрований підпис та образ обличчя особи, унікальний номер запису в Реєстрі, дата видачі та закінчення строку дії паспорта, номер паспорта, орган, який видав паспорт, податковий номер.
Законопроєкт розроблено за підтримки Комітету з питань цифрової трансформації, Державної міграційної служби України, Міністерства внутрішніх справ України та Офісу реформ КМУ, а також за сприяння Програми EGAP, що фінансується урядом Швейцарії та реалізується Фондом Східна Європа, і SURGe за підтримки уряду Канади.